Saturday 21 January 2012

cara basuh rambut dgn betul

Kebiasaannya, apabila kita mandi, rambut dibasuh dengan rutin biasa. Basahkan rambut, busakan syampu di kepala dan bilas. Hakikatnya, terdapat beberapa perkara yang harus dititik beratkan semasa membasuh rambut seperti berikut:
1) Rambut boleh dibasuh setiap hari
Sesetengah jenis rambut seperti rambut yang halus teksturnya, boleh dibasuh setiap hari kerana ia lebih mudah berminyak dan mengumpul kekotoran berbanding rambut yang bertekstur kasar. Rambut kerinting biasanya mempunyai tekstur yang lebih kasar dan tebal, maka, tidak memerlukan cucian setiap hari.
2) Pilih syampu dan perapi yang besesuaian dengan rambut
Terdapat pelbagai produk syampu dan perapi di pasaran. Pastikan anda memilih produk yang bersesuaian dengan tekstur dan rambut anda. Anda mungkin perlu mencuba beberapa produk sebelum menemui produk yang sesuai dengan rambut anda.
3) Hilangkan kekusutan rambut sebelum mandi
Rambut yang basah lebih mudah gugur dan putus. Jadi, hilangkan kekusutan rambut dengan menggunakan sikat atau jari sebelum membasuh rambut. Jika tidak, kiralah berapa banyak rambut anda yang gugur jika anda cuba meleraikan kekusutan semasa membasuh rambut.
4) Anda tidak memerlukan jumlah syampu yang banyak
Semasa mencuci rambut, anda mungkin menggunakan jumlah syampu yang berlebihan. Bagi yang berambut halus dan lurus, jumlah syampu yang diperlukan hanya sebesar duit 1 sen, manakala bagi yang berambut tebal dan bertekstur kasar, jumlah yang diperlukan adalah sebesar 20 sen. Bagi yang berambut panjang, tambahkan sedikit lagi jumlah syampu. Jika rambut anda sangat berminyak atau anda menggunakan produk penggayaan rambut (contohnya gel atau spray), anda mungkin perlu membasuh rambut dua atau tiga kali.
5) Cara penggunaan syampu dan perapi adalah berbeza
Apabila menggunakan syampu, mulakan dengan mencuci di akar rambut sehinggalah ke hujung rambut. Sebaliknya bagi penggunaan perapi, sapukan di bahagian hujung rambut diikuti sehingga ke akar. Hujung rambut lebih memerlukan perapi berbanding rambut di akar kerana ia lebih kering dan rapuh.
6) Elakkan penggunaan air yang terlampau panas
Air yang terlampau panas akan mengakibatkan kulit kepala dan rambut menjadi kering kerana ia akan membilas jua lembapan dan minyak semulajadi.

sumber:
http://comelnya.com/sihat-dan-cantik/cara-basuh-rambut-dengan-betul


terima kasih sebab propa :)

0 comments:

 
Original copyright © 2011-2012.All Right Reserved by Azline Hendry