Saturday 21 January 2012

8 makanan yang menghilangkan bau




Dalam kehidupan kita sehari-hari, kebiasaannya akan ada masanya bila anggota badan kita akan menghasilkan bau yang kurang menyenangkan. Contohnya, bau kaki, bau mulut dan bau ketiak. Tahukan anda makanan yang boleh didapati di pasar atau dapur boleh mengatasi masalah ini? Artikel ini mencadangkan 8 makanan yang boleh membantu mengurangkan bau di badan anda.

1) Daun sirih – Menghilangkan bau badan
Semasa mandi, gosok daun sirih yang telah diramas-ramas di sekitar badan yang kuat berbau (contohnya ketiak) dan biarkan beberapa minit. Kemudian bilas dengan air dan mandi seperti biasa. Sirih yang direbus dengan air juga boleh diminum sehari sekali bagi mengatasi masalah bau badan kerana sirih mempunyai bahan antiseptik yang membunuh kuman dan menyahkan bau badan.
 2) Daun pudina dan pasli – Menghilangkan bau mulut
Daun pudina dan pasli mempunyai kandungan minyak yang boleh menghilangkan bau dan memberikan rasa segar dalam mulut. Walau bagaimana pun, jika anda mempunyai bau mulut yang serius yang bukan disebabkan oleh makanan (contohnya bau bawang), rajinkan diri berjumpa doktor gigi kerana ianya berkemungkinan disebabkan masalah gigi atau gusi.
3) Susu – Menghilangkan bau mulut
Mulut berbau bawang putih? Kurangkan bau bawang putih dengan minum susu. Kajian mendapati lemak dalam susu bertindak balas dengan sulfur dalam bawang putih (yang menghasilkan bau busuk) boleh mengurangkan bau bawang putih.
4) Makanan bersitrus – Menghilangkan bau badan yang serius
Buah bersitrus seperti limau, lemon dan limau nipis boleh menghilangkan bau di permukaan kulit. Kandungan asid yang tinggi dalam makanan ini membantu menyah-bau peluh. Di samping itu, apabila ia dimakan, kandungan seratnya yang tinggi membolehkannya bergerak dalam badan dengan kadar yang lebih perlahan untuk menyerap toksin yang mengakibatkan bau badan. Jadi, bila agak-agak bau badan tu agak kuat, silalah makan buah bersitrus atau minum air limau nipis setiap hari. Bau badan insya Allah akan berkurang di samping anda menambah bekalan vitamin C .
5) Cuka – Menghilangkan bau kaki
Kandungan asid yang tinggi dalam cuka membantu membunuh bakteria, sekaligus menyerap peluh kaki. Kedua-dua faktor ini merupakan sebab utama kaki berbau busuk apabila memakai kasut dalam jangka masa yang lama. Campurkan 1/2 cawan cuka dan 1 besen kecil air. Kemudian, rendam kaki anda selama 20 minit.
6) Tepung jagung dan serbuk penaik – Mengurangkan bau kaki
Apabila anda memakai kasut tertutup, peluh yang terperangkap dalam kasut menyebabkan kaki berbau. Tepung jagung atau serbuk penaik membantu menyerap air peluh yang terkumpul dalam kasut. Taburkan sedikit tepung jagung atau serbuk penaik dalam kasut anda sebaik sahaja anda sampai di rumah.
7) Teh – Menghilangkan bau kaki
Teh hijau atau teh biasa mempunyai kandungan tannin yang tinggi. Tannin membantu mengurangkan kadar perpeluhan kaki, sekaligus mengurangkan bau kaki. Peluh yang bertindak balas dengan bakteria pada kaki atau kasut anda mengakibatkan bau yang sangat tidak menyenangkan. Dengan kurangnya kadar perpeluhan, bau kaki akan berkurangan. Rebus seteko teh dan campurkan dengan air dalam besen yang boleh memuatkan kedua-dua kaki anda dan rendam selama 10 minit. Anda boleh mengamalkannya setiap hari atau selang sehari. Kaki anda mungkin menjadi sedikit coklat disebabkan oleh pigmen gelap yang terdapat dalam teh. Jangan risau! Basuh kaki anda dengan sabun dan bilas dengan air, maka warna tersebut akan hilang.
8 ) Timun – Menghilangkan bau badan
Timun boleh bertindak sebagai anti-peluh. Gosokkan hirisan timun di bahagian badan yang berbau untuk mengurangkan kadar perpeluhan. Insya Allah, bau badan akan berkurangan.

terima kasih sebab propa :)

0 comments:

 
Original copyright © 2011-2012.All Right Reserved by Azline Hendry